måndag, juni 11, 2007

Halvvättern

Nu har jag cyklat halvvättern. Det tog 5 timmar och 55 minuter vilket var bättre än jag hade räknat med. Jag trodde jag skulle cykla på mellan 6-6½ timme exkl. depåstoppen. Det blev istället 5 timmar och 10 minuter på cykeln (och därmed alltså c:a 45 minuter i depåerna).

Det började ganska lugnt även om jag körde snabbare än vad jag tänkt. Ut ur Motala blev vi eskorterade av en motorcykel i c.a 20km/h och därefter började de flesta öka takten. Jag snittade nog nånstans runt 27-28km/h och det kändes helt okej även om det var snabbare än de 25km/h jag hade tänkt hålla i början. Jag hade lite ont i ena knävecket efter en cykeltur tidigare i veckan, men det kände jag bara av de första milen.

Efter ett par mil så hittade jag en klunga som körde hyfsad klungkörning, så jag hängde på "rull" bakom klungan i c:a 32km/h vilket var ganska behagligt. Där låg jag fram till första depån i Hästholmen (42km). Efter lite påfyllning av energi så fortsatte jag på egen hand i ungefär samma tempo. Då och då dök det upp cyklister som hade ungefär samma fart som jag hängde på och ibland så var det jag som fick dra en massa cyklister. Någonstans efter Rök hade snitthastigheten gått upp över 30km/h i effektiv cykeltid (den tid jag satt på cykeln) och nu började tävlingsinstinkten ta vid och jag försökte allt för att den inte skulle gå under 30km/h.

Tyvärr var jag lite dum som hängde på en norrman ett tag som frågade om vi skulle turas om att dra lite.. Han körde i 38-39km/h så jag orkade bara vara med och dra i c:a 1 mil innan jag insåg att jag var på väg att köra slut på energin. Efter det var jag tvungen att ta ett lite längre stopp i Skänninge, men sen var jag tillbaka i matchen.

Sista 20km in i Motala blev det helt plötsligt motvind. Dessutom var det en skylt som sa att det var 13km kvar trots att det senare visade sig vara 20km kvar, så jag fördelade inte energin så bra. Den sista backen c:a 6km innan målet var riktigt många och en del gick t.om. av cyklarna och ledde dom uppför.

Det hela gav blodad tand, så nästa år blir det garanterat Vätternrundan!

Start: kl. 9:04
Mål: kl. 14:59
Total tid: 5tim 55min
Effektiv tid på cykel: 5tim 10min
Snitthastighet totalt: 25.35km/h
Effektiv snitthastighet på cykeln: 29km/h

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat i värmen! Du såg riktigt proffsig ut på cykeln... :)

Puss!

/Kristine